De vorbă cu Delia Moretti

 

La mulți ani de Ziua Limbii Române tuturor celor ce o vorbesc.

V-am pregătit în această zi de sărbătoare încă un interviu.

Delia Moretti, scriitoarea româncă stabilită în însorita Italie, este cea mai modestă persoană pe care mi-a fost dat s-o întâlnesc. Haideți să vedem cum a răspuns întrebărilor mele.

De regulă prima întrebare într-un astfel de interviu ar trebui să fie “Cine e Delia?”. Dar eu te întreb altceva. Cine voia să fie copilul-Delia când va crește mare?
Bună, Cătălina! În primul rând mulțumesc pentru simplul fapt că te-ai gândit la mine pentru acest proiect al tău.
Copilul-Delia nu a avut niciodată planuri de viitor. Nu s-a oprit niciodată în loc să își creioneze o imagine de a ei matură. Fetița cu părul blond și cu codițe groase nu și-a imaginat viitorul ei pe lungă durată, ci s-a lăsat îndrumată, rând pe rând, de evenimentele din viața ei.
Dacă pui această întrebare familie mele, răspunsul lor este evident, căci ei au înțeles înaintea mea ce aveam de gând să fac în viață. De abia știam să scriu și să citesc, dar nu mă întrecea nimeni în a face hăinuțe sofisticate pentru păpușa mea de plastic. Era ceva nou pentru toată lumea, dar am fost susținută și încurajată să evoluez profesional în latura aceasta.

Știu că ai publicat la Editura Stylished și la Editura Petale Scrise. Cum este să te împarți între două edituri?
Nu este ușor, dar nici foarte complicat. Am ocazia să înaintez în lumea autorilor publicați cu ajutorul a două instituții și asta nu poate fi altceva decât un bine. 

Vorbește-mi puțin despre cărțile tale. Ce trebuie să știe cei care nu te-au citit încă?
Când am scris Seria Prenupțial eram o începătoare în latura aceasta nouă a mea. Eram o visătoare dornică să își spună ideile, nicidecum o autoare în devenire tocmai de aceea toate cele trei volume au amprenta și inocența unui copil neștiutor chiar dacă în momentul în care am scris cartea nu eram tocmai unul. Este o lectură ușoară ce se citește repede în care te poți regăsi cu ușurință. Te face să râzi, dar și să strângi din dinții la anumite decizii, acțiuni sau evenimente între paginile cărților. Am pus trup și suflet pentru a ieși ceva care să mă reprezinte înainte de toate pe mine, dar și pe cei ce îndrăznesc să mă cunoască prin lectura lor.
După alte câteva idei scrise pe Wattpad, dar și publicarea Seriei Prenupțial am venit rândul cărții ,,Două inimi, un singur trup”. Inițial era o carte de sine stătătoare, dar la final în loc să scriu sfârșit am scris va urma devenind în felul acesta volumul I dintr-o altă serie ,, Legile nescrise ale vieții”. Am păstrat foarte multe caracteristici din prima serie, dar am vrut să demonstrez și creșterea mea profesională. Am continuat latura de familie și problemele dintre cei patru pereți ai acesteia, dar am încercat să evit toate greșeli din seria precedentă. Dacă am reușit sau nu, nu știu ce să spun, dar cert este că eu sunt convinsă că este proiectul cu care mă mândresc cel mai mult și care a reușit să îmi deschidă ochii în foarte multe lucruri în creșterea de care vorbeam mai sus.

Ai creat multe personaje pe care eu le-am îndrăgit maxim. Dar ca autor recunosc că sunt părtinitoare și iubesc unele personaje mai tare că pe celelalte. Care ar fi aceste personaje îndrăgite de tine?
Nu știu de ce, dar mă atrag personale negative. Faptul că sunt opusul meu sau pentru că mă fac să muncesc enorm asupra lor mă fac să le îndrăgesc maxim. Dar asta nu înseamnă că celelalte sunt mai prejos. 
Chiar dacă nu este un personaj negativ asemenea lui Ruggero, Alex a fost personajul în jurul căruia am creat o întreagă poveste. Faptul că este gay, că are un caracter atât de complex m-a îndemnat să îl iubesc din prima clipă. Asta în ceea ce privește Prenupțial.
La două inimi nu mă pot decide în a spune care este personajul meu preferat. Toți au un loc aparte în inima mea. Daria are inocența mea de copil deci nu o pot spune că nu este preferata mea, Tina are spiritul de luptătoare, Matilda fiind un personaj negativ automat nu îl pot scoate din context și șirul poate continua până la ultimul personaj. Acolo toți îmi sunt dragii.

Cum se împarte scriitoarea Delia cu mama Delia și soția Delia?
Poate ar trebui să răspundă ei în locul meu, glumesc bineînțeles. Eu zic că până în prezent nu am exclus pe nimeni chiar dacă uneori simt că îmi este imposibil să mulțumesc pe toată lumea.

Dacă ai putea schimba ceva in cariera ta de scriitoare, care ar fi acel lucru?
,,Carieră de scriitoare?”, sună atât de ciudat având în vedere că mie îmi place să mă definesc ,,o visătoare ce îi place să împartă cu foarte multe persoane ideile sale.” Scriitoare sau autoare este un termen cu care încă nu m-am obișnuit.
Oricum m-aș caracteriza în latura aceasta, cert este că, uneori tind să cred că tot ce am făcut până în prezent este greșit, că nu ar fi trebuit să accept niciodată oferta de publicare, dar mă răzgândesc în momentul în care primesc recenzii sau cititorii mei intră în contact cu mine. Până la urmă a greși este omenesc, iar faptul că ești conștient de greșeli este dovada certă că ești dornic de o schimbare.

În afară de scris, ce alte hobby-uri mai ai?
Așa cum am spus mai sus îmi place lumea modei și creația acesteia, să călătoresc către destinați unice în felul lor. 

Cum ar arăta pentru tine o zi perfectă?
Un zâmbet inocent, o atingere tandră, un loc, o persoană anume, o carte sau te mir ce altceva pot transforma o zi oarecare într-una perfectă. Nu știu cum sunt alți, dar eu mă mulțumesc cu puțin.

Ce ai vrea să le transmiți celor ce citesc aceste rânduri?
Nu o să dau sfaturi nimănui pentru că aș fi a mia persoană care o face. Eu zic doar că ar trebui să ne ascultăm inima tot mai des. Să vedem cu ochii sufletului ce încearcă aceasta să ne spună. Acolo, în adâncul organului vital o să găsiți răspunsul la toate problemele sau la dubiile voastre și nu uitați niciodată, lectura unei cărți deschide foarte multe orizonturi crezute îndepărtate.
Înainte să îmi iau la revedere, mulțumesc tuturor pentru timpul acordat, dar și încrederea oferită în a lectura acest interviu. Nu mi-am imaginat niciodată că eu sau ceea ce scriu va stârni interes din partea altor persoane. Mulțumesc încă o dată și toate cele bune tuturor! Cu respect, Delia Moretti. 

Mulțumesc, Delia!

Nu uitați să aruncați un ochi pe Link-ul acesta și căutați cărțile Deliei Moretti. Merită!

Comentarii

Postări populare