Claudiu Liviu Onișoară despre miezul lucrurilor

Când mi-a spus că îl are pe Tom Hardy pe lista de actori preferați, m-am îndrăgostit. Cum să nu-l iubești? Pe Claudiu, că pe Tom știu că îl iubiți cu toții (dare not to!). Îi plac lucrurile cu "miez", iar asta îmi aduce aminte de definiția vieții scrisă de Arthur Miller: "Viaţa este o nucă pe care n-o poți sparge între două perne moi", așadar avem de-a face cu un caracter puternic, mânat de un idealism de invidiat în zilele noastre. Apreciez faptul că nici el nu consideră că ar trebui să existe competiție între autori (că doar nu vindem toți aceeași carte - sau cum îmi place mie să spun, aceeași pastă de dinți), ci un scriitor trebuie să încerce să își întreacă propriul talent.

V-am făcut curioși?

Atunci haideți să citiți mai multe despre Claudiu Liviu Onișoară.


Bună, Claudiu. Îți mulțumesc că ai acceptat să faci parte din acest proiect minunat. Încerc să aduc autorii mai aproape de cititorii lor și sunt sigură că aceștia (nu zic că și eu) ar dori să afle mai multe despre tine.

Ce consideri tu că ar trebui să știm despre tine – the good stuff only?

Mulțumesc și eu și te felicit pentru acest proiect frumos! E plăcut și onorant totodată să știu că există asemenea inițiative și că mă număr printre respondenți. Mă numesc Claudiu-Liviu Onișoară, sunt din sudul țării, dar cu origini diverse, sunt absolvent al Facultății de Drept din cadrul Universității din București, masterand la Facultatea de Litere din cadrul Universității din Craiova, redactor de carte juridică, scriitor și uneori antreprenor. Pe scurt, sper mai degrabă că sunt decât nu. Încerc să las un semn, un laitmotiv al meu, o amprentă particulară pe unde trec. Îmi plac lucrurile cu „miez”. În ultimii ani am devenit mult mai pragmatic decât mă știam cu ceva timp în urmă, dar nu mi-am pierdut cu totul idealismul, fie că zace latent, fie că există ca un principiu conducător al acțiunilor de toate felurile.


Acum te iau ca la Oracolul din gimnaziu: Vârstă, zodie, actori preferați, ce muzică asculți, pasiuni, știi tu…. Chestii din astea și ce mai vrei tu să ne spui.

27 ani, zodia Pești, actori preferați: Vivien Leigh, Keira Knightley, Milla Jovovich, Birce Akalay, Tom Hardy, Anthony Hopkins, Jude Law, Al Pacino, Gérard Depardieu, Alain Delon, Brigitte Bardot, Marion Cotillard, Louis deFunès, Liam Neeson, Harrison Ford, Travis Fimmel (primii apăruți pe buze și în vârfurile degetelor, dar sunt atâția alții!), la muzică, aceeași poveste, ascult de oriunde și oricând, doar să fie bună (mă interesează preponderent versurile), în special pe linia pop-rock; îmi plac și muzica clasică și instrumentală; pasiuni: cititul, scrisul, călătoritul, limbile străine, să ascult muzică, să cresc plante cât mai ciudate, să pictez în ulei, mișcarea (de scurtă durată, dar intensă), să aprofundez noțiuni de fizică (cu accent pe astrofizică și fizică cuantică), din zona spiritual-mistică, filosofică, istorică și altele…


Vorbește-ne despre activitatea ta literară, despre lucrările și personajele pe care le-ai creat. Ai ocazia să te lauzi, așa că... free speach. :)

Am început cu proza (de la poveste la roman), pe parcurs am adăugat spectrului activităților literare poezia și eseurile; am câteva încercări și în zona dramaturgică. Pe viitor, sunt deschis artelor la modul general. Mă îndoiesc că voi renunța vreodată la a scrie: e una din puținele constante ale vieții mele. Altfel, având un aflux uriaș de idei, am tendința să las unele proiecte neterminate, chiar dacă asta se întâmplă temporar – întotdeauna revin asupra lucrărilor începute și le dau un sfârșit. Personajele mele sunt plăsmuiri integrale sau parțiale, dar niciodată nu am avut, în scrierile mele, portretul complet al unei persoane reale. Ficțiunea e un cuvânt-cheie în scrierile cărora le dau viață. Prefer să fiu un narator obiectiv cel mai adesea. Mai multe se pot afla aici: https://onisoaraclaudiuliviu.com/about/


Care este sursa ta de inspirație? Cum te-ai apucat de scris și ce te face să mergi mai departe?

Nu îmi pot reduce inspirația la un singur izvor, cu atât mai mult cu cât în poezie am tendința să abstractizez punându-mă în legătură cu întreg universul, așa încât… sursa de inspirație ar fi totul. Mă bazez foarte mult pe imaginile care îmi parvin în mod intuitiv și care se desfac singure în imaginația mea, strat cu strat. Niciodată nu e o chemare a inspirației, ideile și imaginile pe care le am întotdeauna îmi depășesc puterea și timpul de a le și așterne; așadar, eu trebuie să țin pasul cu ele. M-am apucat de scris la câțiva ani, imediat cum am început să citesc – ca și cum, dacă există vieți anterioare, doar am continuat ceea ce făceam în mod uzual și firesc. Nu a existat vreun anumit imbold. Am fost dintotdeauna îndrăgostit de citit și, în paralel, de ideea de a transmite la rândul meu. Dragostea nestinsă și pasiunea întotdeauna te fac să continui, chiar și fără o explicație de sine stătătoare. Iubesc să citesc și să scriu, așadar, merg mai departe cu ele.

Ce citești și ce îmi poți recomanda, acum, pe loc?

La moment citesc în paralel: „Pirkei Avot – Cuvintele de înțelepciune și învățăturile părinților din tradiția iudaică”; sunt la vol. II din seria „Amintiri din trecutul Terrei” – SF complex al lui Liu Cixin și „Acolo unde cântă racii”, de Delia Owens. Le recomand pe toate acestea, cât și „Flori pentru Algernon”.


Vrei să ne dezvălui la ce lucrezi acum? Unii autori sunt mai secretoși cu planurile lor literare, sper că nu e cazul și la tine. :)

Este cazul și la mine, îmi place să surprind și să răsar ca de nicăieri cu ceva nou, nu obișnuiesc să dezvălui dinainte ca un proiect să fie aproape finalizat. Pot spune doar că sunt cel puțin două proiecte din zona epică, unul sau chiar două din zona teatrului și unul cu aplecare mai mare înspre zona științifică.


Este oare o competiție pe piața noastră de carte între autorii români și cei străini? Cum vezi viitorul cărții în România?

Nu cred că există o astfel de competiție ori, cel puțin, nu cred că ar trebui să se preocupe cineva de ea; singura competiție ar trebui să se găsească între autorul X și autorul X, adică el însuși – păstrând însă plăcerea și pasiunea din momentul în care așterne pe hârtie/laptop și evitând scrierea îndârjită.

În lipsa unor măsuri, nu am o viziune plăcută în ce privește viitorul cărții în România. Totuși, cred că am atins adâncimea maximă la care ne puteam scufunda, așa că de aici înainte s-ar putea întrezări unele speranțe de mai bine, cu condiția menționată în premisă.


Ce înseamnă pentru tine sintagma „autor de succes”?

Atunci când lucrarea unui autor impresionează măcar un cititor. Într-un mod profund. Sau când acea persoană îi iubește scrierea. De aici înainte ne putem gândi la zecile, sutele, miile…, milioanele de niveluri ale succesului.


Este ceva ce ai dori să adaugi? Ce le transmiți celor ce citesc acest interviu?

Citiți, citiți, și nu săriți niciodată peste clasici. Din timp în timp, avem nevoie de ei pentru a ne reaminti de pasiunea unei vieți trăite în profunzime, cu atenție la detaliile subtile care ne înconjoară și la firmamentul senin al unei conștiințe elevate. 

În urma unei civilizații, când socio-tehnologic se destramă, doar cultura rămâne mărturie a existenței și avansului ei. Atât cât scapă întreagă și nevătămată. Citiți și, când vine timpul, creați! Vă mulțumesc enorm pentru că ați parcurs aceste rânduri! 

Mulțumesc!


Pe Claudiu îl găsiți aici.

Click pe link, dragilor!



Comentarii

Postări populare